address-cardangle-downangle-upbankenvelopefacebook-ffacebook-officialfile-archive-ofile-audio-ofile-code-ofile-excel-ofile-image-ofile-movie-ofile-ofile-pdf-ofile-photo-ofile-picture-ofile-powerpoint-ofile-sound-ofile-text-ofile-textfile-video-ofile-word-ofile-zip-ofilefiles-oglobegraduation-capinfo-circleinstagramlinkmap-marker-altmap-markerphonestartrophytwitter-squarevimeo-squarewindow-closeyoutube-squarezonerama

ČACH opět podala správní žalobu proti rozhodnutí o zastavení dotačního řízení pro rok 2023

by Martina Železná Novinky

Česká asociace cheerleaders (dále jen ČACH) podala dne 17. 7. 2023 žalobu proti rozhodnutí správního orgánu (Národní sportovní agentura, dále jen NSA), kdy došlo ze strany NSA k zastavení řízení o Žádosti (dále jen „Rozhodnutí“).

ČACH tvrdí, že byl Rozhodnutím zkrácen na svých právech, neboť NSA v posuzovaném dotačním řízení od samého počátku postupovala v rozporu s právními předpisy, se základními zásadami správního řízení, zcela překračovala a zneužívala meze správního uvážení přípustné v demokratickém právním státě, což vše vyústilo v rozhodnutí, které je v naprostém rozporu s právními předpisy a se základními zásadami ovládajícími správní řízení a zásadami řízení o poskytnutí dotace.

Z předmětného textu Výzvy je tedy zcela evidentní, že žadatel o dotaci musí mít soutěže organizovány tak, že buď má nastaveny systémy postupu a sestupu (typicky např. fotbal, basketbal apod.), nebo má soutěže založené na principu splnění kvalifikačních či

výkonnostních limitů, při jejichž splnění může dojít k posunu (postupu) do výkonnostně vyšší kategorie, což je právě případ ČACH. S tímto druhým způsobem nastavení soutěží je pak evidentně spojen pouze případný postup (tedy výkonnostní růst) a nikoliv sestup.

ČACH je navíc nucen konstatovat, že ze strany NSA došlo v rámci dotačního řízení k zásadnímu procesnímu pochybení, když v souvislosti s otázkou splnění bodu 2.12 písm. e) a bodu 2.15 Výzvy nepostupoval dle ust. § 14k zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), neboť NSA měla na svůj (byť nesprávný) výklad bodu 2.15 Výzvy ČACH upozornit a vyzvat je k odstranění tvrzené vady, což však neučinila. 

NSA pak opakovaně (nejen v případě žalobce, a nejen v případě Výzvy) přistupuje opakovaně k účelovému vydávání usnesení o zastavení řízení, a to proto aby se vyhnul vydávání zcela či částečně zamítavých dotačních rozhodnutí. Je evidentní, že vyřazení subjektů z dotačního řízení na formálních „pochybeních“ je pro NSA argumentačně jednodušší a pak evidentně spoléhá na skutečnost, že přezkoumatelnost jeho rozhodnutí je značně neflexibilní, neboť jedinou možnou obranou je podání správní žaloby.

S ohledem na výše uvedené skutečnosti ČACH navrhuje, aby Městský soud v Praze vydal rozsudek, že  usnesení žalovaného o zastavení řízení o žádosti o poskytnutí dotace se zrušuje.

Vzhledem k nepřezkoumatelnosti rozhodnutí o zastavení dotačního řízení, bude ČACH podnikat další právní kroky.